פסח בגלות: רבה של רומא מספר על ההווי היהודי בבירת איטליה • האזינו

    דוד לזר No Comments on פסח בגלות: רבה של רומא מספר על ההווי היהודי בבירת איטליה • האזינו
    22:32
    07.05.24
    נתי קאליש No Comments on פרסום ראשון: האדמו"ר ידליק בירושלים, המשפיע בבית שמש

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הבוקר (חמישי) ב'מדברים אקטואליה' עם בצלאל קאהן ודוד חכם ב'קול חי' העניק רבה של רומא וסגן נשיא ועידת רבני אירופה הרב שמואל די סייני הצצה מרתקת להווי ולמנהגי יהדות רומא בחג הפסח הקרב ובא.

    בראשית דבריו סיפר הרב די סייני כי "כיום מתגוררים ברומא כ- 13,000 יהודים ו-15 בתי כנסת מפארים את הקהילה היהודית", לדבריו, "ברומא מתגוררים כל סוגי היהודים, כל אחד על פי דרכו, אבל בהחלט – מספר שומרי התורה והמצוות – הולך וגדל מיום ליום".

    על חג הפסח סיפר כי "כולם מתכוננים בהכנות לחג, גם אלו שפחות שומרי תורה, אם זה בקניית הממצות ואם זה בשאר ההכנות". על סדרי הפסח סיפר כי "קיימים גם סדרים ציבורים וכמובן רוב היהודים עושים באופן פרטי, והיות ובגולה אנחנו עושים פעמים את הסדר, אז בדרך כלל בלילה הראשון עושים עם כל המשפחה ובלילה השני נפגשים עם החברים".

    רבה של רומא, הרב שמואל די סייני בהיכל בית הכנסת הגדול ברומא (2)

    על הקהילה עצמה סיפר הרב די סייני כי "אנחנו בגולה – קהילה מאוד עתיקה – עוד מתקופת המכבים ללא הפסק, וזה מקבל ביטוי גם במסורות שלנו וגם במנהגים שלנו".

    רבה של רומא הוסיף וסיפר על המנהגים הייחודים לקהילה, "למשל יש לנו בליל הסדר את המנהג של אכילת צלי שכבר מוזכר בגמ' "תודוס איש רומי הנהיג את בני רומי ליקח טלאים בלילי פסחים, ועושין אותן מקולסין", חכמים אסרו את זה והיה ויכוח בינו לחכמי ארץ ישראל. אבל אנחנו עושים זכר למנהג הזה ואוכלים חתיכות צלי של בשר גדי, לא את כולו ביחד אלא חתיכות חתיכות, וזה מותר במקום שנוהגים, אנחנו קצת עתיקים במסורת שלנו".

    "יש לנו עוד מנהגים בפסח כמו עוגות מיוחדות שאנחנו אוכלים, אנחנו לוקחים את המצות שלנו שהם לא דקות כמו בארץ אלא עבות – שמים אותם במים ומטגנים אותם בשמן ומוסיפים להם דבש, זה אוכל ממש טיפוסי אצלינו, אנחנו אוכלים את זה בכל יום בפסח בצהרים".

    רבה של רומא שמואל די סייני

    על ההתמודדות מול האנטישמיות הגואה, סיפר הרב די סייני, "אנטישמיות יש בכל מקום, זה רק תלוי עד כמה היא חזקה ומורגשת, בעת הזו – אין סכנה ליהודים ברומא, אבל כמובן מי יודע מה מסתובב בעולם, אבל כאמור, כיום אנחנו יכולים להסתובב ברחוב עם כיפה".

    האזינו לראיון המלא:



    0 תגובות